Wie ben ik?

Even voorstellen

Mijn naam is Karin de Bruin (1968), ik ben getrouwd en we hebben twee kinderen. Na de middelbare school ben ik theoretische- en orthopedagogiek gaan studeren. Ik wist toen nog niet dat de combinatie van het meer theoretische en het meer toepassingsgerichte een rode draad in mijn werk zou worden. Het verbinden van theorie en praktijk is een kwaliteit en drijfveer van me. Ook mag ik graag de synthese zoeken in zaken die tegenstrijdig lijken om zo tot iets nieuws komen. Dit wordt gevoed door mijn overtuiging dat wij als mensen verbonden zijn met elkaar, en dat we vanuit onze diversiteit eenheid kunnen ervaren.

Ik kan genieten van de natuur, zowel van het subtiele, kwetsbare zoals de vogels en vlinders in mijn achtertuin, als van het overweldigende zoals een wolkeloze sterrenhemel of een uitgestrekte vlakte. In mijn vrije tijd lees ik graag, naast vakliteratuur kan dat een roman zijn maar ook meer levensbeschouwelijke boeken interesseren me. Ik ben geboeid door zingevingsvragen en de verschillende antwoorden die wij als mensen hierop vinden. Over het algemeen zie ik het glas als half vol. Ik laat me graag boeien door persoonlijke verhalen van mensen met wie ik in contact kom.

Voor mij belangrijke begrippen: verbinden, nuance, levensverhaal, rust, humor, onderzoeken, zorgvuldigheid, luisteren, uitdaging.


Mijn uitgangspunten

Ik werk vanuit de gedachte dat alles een tijd heeft en je van elke ervaring kan leren. Als je in ‘het nu’ durft te zijn kan je ontdekken waar je leerkansen liggen, weer richting vinden voor je ontwikkeling. In ‘het nu’ ligt de belofte voor wat komt.

In de gesprekken onderzoek ik samen met jou wat je voelt, denkt, doet en wilt. Ook verkennen we je kwaliteiten, waarden, behoeften, verlangens, drijfveren en motieven. Als je hierin eenheid kunt gaan ervaren en van hieruit durft te handelen maakt het je krachtig en authentiek.  

Het vinden van je kracht en richting betekent niet dat het leven altijd over rozen gaat of dat je je eigen voorspoed kunt maken. Ups en downs horen bij het leven en hebben hun plekje in jouw levensverhaal. Het verleden, heden en de toekomst staan met elkaar in verbinding. Door in het heden stil te staan bij je ervaringen krijg je meer zicht op wat van invloed is op jouw huidige handelen. Hierdoor krijg je keuzemogelijkheden om het voor de toekomst op een manier te doen die helemaal bij je past.

Door goed naar je te luisteren en vragen te stellen leer ik je beter kennen. Ik ben analytisch scherp en mild in mijn manier van feedback geven. Tijdens de gesprekken merk je dat ik op een vriendelijke en accepterende manier confronterend kan zijn. Het is aan jou om in het gesprek aan te geven wat voor jou van belang is en aan de slag te gaan met de oogst van de gesprekken. Voor mij is het belangrijk dat ik je verder kan helpen in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Hiervoor maak ik gebruik van verschillende middelen en theoretische kaders, afhankelijk van wat bij jou en je vraag past. Op deze manier komen we samen in beweging.


Mijn werkervaring

Sinds 1995 werk ik als orthopedagoog/GZ-psycholoog binnen de residentiele zorg. De eerste jaren heb ik mij vooral gericht op diagnostiek en mediërende behandeling van cliënten. Naast het behandelontwerp waren inhoudelijke coaching en deskundigheidsbevordering van teams belangrijke aspecten van mijn werkzaamheden. Ik merkte dat goede zorg begint bij een authentieke en deskundige professional, die goed kan samenwerken. Het was dan ook een logische stap dat ik me ging bezig houden met inhoudelijk beleid, de ontwikkeling van materiaal ten behoeve van professionalisering en begeleiding van startende collega’s of collega’s in opleiding.

De cliënt heeft het meeste aan een professional met een sterke professionele identiteit. Dit klinkt logisch maar gaat niet automatisch. Ik merkte dat beginnende professionals, inclusief mezelf, vaak worstelden met de eisen van de omgeving waarin ze werken en hun eigen ideeën over goede zorg. Ook het zoeken naar hoe je je eigen identiteit tot uitdrukking kan brengen in de uitoefening van je vak en het team / de organisatie waarbinnen je werkt, is een zoektocht die niet automatisch tot een happy end leidt. Ook zag ik dat bij meer ervaren professionals de passie kon uitdoven voor het vak waarin ze jaren geleden met enthousiasme waren begonnen.

Deze processen rondom de wisselwerking tussen het individu, het vak en de context begonnen mij al snel te boeien. Hierdoor verlegde mijn interesse en werkzaamheden zich van de ontwikkeling van cliënten naar de ontwikkeling van de professional. Ook heb ik een opleiding tot supervisor en coach gevolgd.

Hoe blijf je als professional veerkrachtig en zelfsturend in een veranderende en ontwikkelende omgeving? Hoe blijf je trouw aan jezelf? Hoe kan je vanuit rust werken aan je eigen ontwikkeling en bijdragen aan de ontwikkeling van een ander en het vakgebied? Hoe kom je als organisatie(afdeling) tot collectief leren? Zomaar vragen die me boeien en waar ik in praktijk graag mee bezig ben.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van mijn praktijk Belovte.